ROV (Remotely Operated Vehicle) – rodzaj zdalnie sterowanej bezzałogowej jednostki pływającej zdolnej do zanurzenia i przebywania pod powierzchnią wody, wykorzystywanej w szerokim zakresie celów badawczych, naukowych, przemysłowych i militarnych.
ZASTOSOWANIE
Szakle ROV przeznaczone są do użytku pod wodą, oraz, ze względu na możliwość łatwego odbezpieczenia sworznia, wszędzie tam, gdzie występuje zagrożenie życia lub zdrowia człowieka w kontakcie z urządzeniami służącymi do podnoszenia, lub samym przenoszonym materiałem (duże głębokości oraz wysokości, zagrożenie wybuchem, zatruciem lub poparzeniem). Szakle te są pomalowane jaskrawymi lub fluoroscencyjnymi kolorami dla polepszenia ich widoczności przy słabych warunkach oświetleniowych, które panują pod wodą.
ASORTYMENT
Szakle GreenPin® ROV występują w trzech typach;
- 50% DOR przy obciążeniach poprzecznych, tak jak dla szakli typu Polar,
- klamra po zabezpieczeniu obraca się niezależnie od sworznia, nie ma więc ryzyka niezamierzonego odpięcia klamry przez np. skręconą przez obracający się sworzeń linkę,
- podwójne zabezpieczenie, z możliwością wypinania przez jedno pociągnięcie.
WYKONANIE
Okrągły łeb sworznia szakli ROV z rowkiem, umożliwia przymocowanie go za pomocą linki do kabłąka szakli, zapobiega to zgubieniu sworznia po jego wypięciu. Szakle ROV mają takie same oznaczenia, jak wszystkie szakle z asortymentu GreenPin®
WYKOŃCZENIE
Po ocynkowaniu, szakle ROV malowane są na biało dla lepszej widoczności pod wodą, sworzeń malowany na charakterystyczny dla marki GreenPin® zielony kolor.
INSTRUKCJA UŻYCIA
Każdy zakład/kraj ma swoje przepisy i uregulowania określające sposób połączenia zabezpieczeń sworzni, oraz sworzni z linkami umożliwiającymi połączenie ich z urządzeniami ROV. Wykonanie tych połączeń stoi po stronie użytkownika. Firma Van Beest stara mu się to ułatwić przez wykonanie punktów mocujących w klamrach oraz sworzniach szakli. Wyjątkiem jest szakla P-5367, szakla ta jest dostarczana już zmontowana przez producenta (wykonane są połączenia sworznia oraz zabezpieczeń, oraz wyprowadzona linka odbezpieczająca). Szakle od 45t wzwyż do 150t wymagają specjalnego urządzenia (napinacza) do zapięcia sworznia szakli.
Szakle powinny zostać zbadane przed użyciem, by zapewnić że:
• wszystkie oznakowania są czytelne;
•kabłąk i sworzeń są identyfikowalne jako tej samej wielkości, typ i marka;
• zwoje gwintu kabłąka i sworznia są nieuszkodzone;
• nigdy nie używaj szakli typu z zabezpieczeniem bez zawleczki zabezpieczającej
• kabłąk i sworzeń nie są skrzywione albo nadmiernie zniszczone;
• kabłąk i sworzeń są wolne od zadraśnięć, wyżłobień, pęknięć i korozji;
• szakle nie mogą być obrabiane cieplnie, gdyż to może mieć wpływ na ich DOR;
• nigdy nie modyfikuj, naprawiaj albo odkształcaj szakli przez spawanie, ogrzewanie albo zginanie gdyż to może mieć wpływ na DOR.